Analysemodel - Lyrik

Lyrik kan noget helt specielt, som noveller og romaner ikke er i stand til. De kan på meget kort tid og på få linjer, med færre ord, sige noget væsentligt om den menneskelige tilværelse.
Lyrik har ikke et fast handlingsforløb, der skrider fremad i tid. Lyrik er kendetegnet ved, at der fortælles om et øjeblik. Indholdet fokuserer oftest på sanse-, følelses- eller tankemæssigt øjeblikke. 
1. Præsentation
  • Titel
  • Forfatter
  • Udgivelsesår
  • Undergenre
    • Digt, salme, sang, rap eller vise
2. Genre
  • Episk digt
    • Fortæller en historie, hvor der er en handling med en begyndelse og slutning.
      • En lille historie i versform
  • Lyrisk digt
    • Har ingen historie, men udtrykker tanker, meninger, holdninger, stemninger og følelser.
      • Indeholder ofte en meget personlig karakter.
        • Stemningen er som regels med følelsesladet og båret af holdninger.
3. Kort resume
  • Fortæl kort hvad der sker
4. Form
Beskriv antal strofer (vers) og linjer
  • Enderim?
    • Det er et enderim, når de to sidste ord i en linje rimer.
Hun danser på stolen
Han kigger under kjolen
  • Krydsrim?
    • Det er et krydsrim, når to linjer rimer, men der er en linje imellem.
Egernet sad i træet og spiste en nød
Lidt længere væk stod Dorthe
Et kæmpe brag der lød
Nu er egernet borte
  • Parrim?
    • Det er et parrim, når to linjer lige efter hinanden rimer.
Mesteren sagde:
"Hey, kom tilbage!"
  • Omsluttende rim?
    • Det er et omsluttende rim, når første og sidste linje i en strofe rimer.
Et koldt glas vand
Er forsfriskende i den varme hede
I de lange sommeraftener
Regnen pisker ned
I den grå metalspand
  • Bogstavrim
Frank fra Frankrig fanger fisk i Finland
Maler Madsen maler mange malerier
5. Personbeskrivelse
  • Hvilke personer optræder og hvad er deres indbyrdes forhold?
  • Indre eller ydre synsvinkel?
6. Sted, miljø og tid
  • Hvor finder historien sted?
    • Et gammelt hus på Nørrebro, på landet, på en togstation eller på en anden planet?
  • Hvornår finder historien sted?
    • I middelalderen, fremtiden, eller nu.
      • Hvor lang tid strækker digtet sig over?
        • (Hvis det har en konkret handling)
  • Hvordan er det at være der?
    • Er det et alkohol/stofmisbrugshjem, hvor hovedpersonen måske selv er stofmisbruger og både er nervøs og utryg, men også lykkelig i rusen.
7. Virkemidler
  • Negativ/positive ord, slang eller ironi?
  • Metaforer, sammenligninger, modsætninger eller gentagelser?
  • Talesprog, almindeligt, højtideligt eller gammeldags sprog?
  • Symboler?
    • Fx. Dannebrog, kors, eller duer
8. Tema
  • Det primære emne, forfatteren skriver om i digtet?
    • Fx. en pige, som vejer 40 kg. ikke spiser og kaster op, når hun endelig spiser noget. Så er emnet spiseforstyrrelser.
      • Det er ikke noget, der direkte står i teksten, at det er anoreksi det handler om, men det er det, vi kalder en "tom plads", hvor vi selv skal bruge vores forhåndsviden om mennesket, problemerne, perioden eller forfatterskabet.
9. Titel
  • Hvad betyder titlen/ hvilken relation har den til teksten - passer den dertil?
10. Budskab
  • Forfatterens hensigt med digtet, hvad er det, han eller hun vil fortælle?
    • Inddrag her, hvis du kan, din viden om perioden og forfatteren.
11. Perspektivering
  • Sammenlign digtet med andre tekster fra jeres undervisning.

Er der en poet gemt i dig? Hvis du gerne vil dele et digt med os, skal du være velkommen til at skrive et i kommentartråden.

Share on Google Plus

About Filosofie

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 kommentarer:

Send en kommentar