Film løber vi nok aldrig tør for.. Imens nogle er fantastiske, er der også film der er nok så rædselsfulde og spild af tid.
Her får du værktøj til at analysere film
1. Præsentation
- Titel, forfatter, instruktør og medvirkende
2. Resume
- Hvad sker der i filmen. Kort fortalt.
3. Genre
- Spillefilm
- Film som vi kender dem. Den fortæller en opdigtet historie, men kan også ligne virkeligheden
- Varer fra ca. 1,5 til 4 timer
- Kortfilm
- Varer som regel fra ca. 2 - 20 minutter
- Dokumentarfilm
- En IKKE-opdigtet film
- Viser et udsnit af virkeligheden
- Dogmefilm
- Skuespillerne spiller i deres eget tøj
- Scenerne er "virkelige", da de ikke er opstillet til lejligheden, men det er dog en opdigtet historie.
- Håndholdt kamera
4. Personbeskrivelse
Ydre personbeskrivelse
- Udseende, alder, køn, navn, interesser, job, miljø, familie, sprog. m.m.
- Hvis ikke alderen nævnes i teksten, behøver du ikke det punkt og springer blot over dette.
- Udseende, alder, køn, navn, interesser, job, miljø, familie, sprog. m.m.
Indre personbeskrivelse
- Tanker, følelser, holdninger, personlige egenskaber. m.m.
- Hvis manden fx. hjælper en dame over vejen, er han hjælpsom og venlig.
- Tanker, følelser, holdninger, personlige egenskaber. m.m.
- Beskriv forholdet mellem de vigtigste personer.
6. Miljø, sted & tid
Mange forveksler miljø og sted, eller beskriver blot stedet. Der er dog en kæmpe forskel.
Stedet er der, hvor det foregår; i det gamle grimme hus, for enden af vejen. Hvorimod miljøet er, hvordan det er for pigen, at vokse op i et voldspræget hjem, hvor hun forsøger at redde hendes søskende. Hun er desperat, bange, forvirret, nervøs, utryg. Men også klar til at hjælpe og ansvarsbevidst.
Af stedet og miljøet vil sidstnævnte være det din lærer og censor ønsker, at du fortæller mest om.
- Hvornår foregår novellen og hvilken indflydelse har det?
- Sted
- Hvor foregår historien?
- Miljø
- Hvordan ‘føles’ stedet for personerne?
- Hvor lang tid spænder handlingen over?
- 30 minutter, en uge, et år?
- Er der flashbacks?
- Hvilken effekt giver det?
7. komposition
- In media res
- Dumper man direkte ned i handlingen, uden at man har hørt noget som helst om stedet eller personerne?
- Kronologi
- Er filmen kronologisk opbygget?
- Ingen flashbacks
- Er filmen kronologisk opbygget?
- Hvor lang tid strækker handlingen sig ca. over?
- Et døgn, en uge eller år?
- Er der flash-backs?
- Hvilken effekt giver det filmen?
- Gør brug af berettermodellen
8. Teknik
- Hvilke teknikker/filmiskevirkemidler bliver taget i brug i filmen?
9. Tema
- Hovedtema?
- Kærlighed, skilsmisse, druk osv.
- Undertemaer?
10. Budskab
- Hvad vil forfatteren fortælle; hvorfor er filmen lavet?
11. Perspektivering
- Har I i undervisningen arbejdet med noget lignende?
Har du en yndlingsfilm, instruktør eller blot yndlingsskuespiller?
Fortæl om det i kommentartråden.
0 kommentarer:
Send en kommentar