Du kan udfra denne, analysere maleri, fotos eller billeder. Du vil oftest i skolen skulle arbejde med malerier.
- Denne model er primært henvendt dertil.
1. Præsentation
- Kunstnerens navn og årstal for hvornår maleriet er malet.
- Kort objektiv beskrivelse af, hvad du ser på billedet.
2. Form
Komposition
- Blikfang
- Hvad er det første du lægger mærke til og hvorfor?
- Rum
- Forgrund- , mellem- og baggrund
- Perspektiv
- Forsvindingspunkt, fugl-, frø- eller normalperspektiv
- Det gyldne snit
3. Bevægelse
- Statisk billede
- Dynamisk billede
- Rytmisk billede
4. Farver
- Farvesymbolik er en vigtig faktor.
- Man skal væge farvens betydning ud, så det giver mening i forhold til det billede, foto eller maleri som du har valgt.
- Se farvesymbolik
5. Billedets fortælling
- Hvilke personer optræder på billedet, hvordan er deres kropssprog, siger de noget i deres ansigtsudtryk?
- Hvilke andre (vigtige) ting er der på billedet?
- Når man har identificeret ting og personer, kan man afgøre, hvad der egentlig foregår på billedet.
- Mange billeder kan opfattes som illustrationer af en hændelse eller et hændelsesforløb.
- Man kan nu spørge, hvad der er gået forud for situationen og hvad der evt. vil følge efter.
6. Symboler og tegn
- Når du har en beskrivelse af billedets motiv og fortælling, vil du kunne fortolke på symboler og tegn.
- Fx Due, kors, dannebrog, kors osv.
7. Tema/budskab
- Hvad er hovedtema og undertemaer?
- Det er her du skal finde de "tomme pladser", ved at bruge din fantasi og indlevelsesevne.
- Billedets fortælling berører højst sandsynligt et emne, der var aktuelt, da det blev malet.
- Hvad betyder titlen?
- Passer den til maleriet? Hvordan kan den sættes ind i temaet?
- Budskab
- Hvad vil maleren fortælle med billedet?
8. Tid
- Fortæl om hvilken tidsalder maleriet er fra og hvordan det var aktuelt.
9. Perspektivering
- Har i haft at gøre med noget lignende?
Fortæl os i kommentartråden:
Har du en yndlingsmaleri eller kunstner?Er du selv kreativ med pensler og blyanter?Eller nyder du blot kunsten fra afstand?
0 kommentarer:
Send en kommentar